احتمال خودکشی در کدام افراد بیشتر است
نوشته شده توسط : ذهن نو

نادیده گرفتن احتمال خودکشی در بسیاری از مواقع موجب غفلت اطرافیان از درمانجو می‌شود. برخلاف تصورات عموم مردم خودکشی پدیده‌ای قابل پیشگیری است که در صورت شناخت علائم تا حد زیادی می‌توان جلوی بروز آن را گرفت. متخصصان سلامت روان همواره تلاش می‌کنند با افزایش دانش عمومی خانواده‌ها در مورد مسائل روان شناختی به شناسایی کسانی که در معرض خودکشی قرار دارند کمک کنند و میزان بروز آن را کاهش دهند. اگر بدانید چه کسانی خودکشی می‌کنند و کدام شخصیت‌ها احتمال بالایی برای خودکشی دارند، آن وقت به راحتی می‌توانید از بروز یک فاجعه پیشگیری کنید. در ادامه نتیجه تحقیقات مختلف در مورد کسانی که اقدام به این کار کرده بودند آورده شده است. برای شناخت علائم خودکشی کلیک کنید.

منبع: احتمال خودکشی در کدام افراد بیشتر است

احتمال خودکشی

خیلی اوقات اطرافیان احتمال خودکشی را نادیده می‌گیرند، همین موضوع باعث می‌شود که فرد برای نشان دادن ناراحتی خودش هم که شده، دست به خودکشی با شانس نجات بزند. اما متاسفانه خیلی اوقات هم خودکشی باعث از دست دادن جان فرد می‌شود. رنج و غم خانواده و اطرافیان شاید تا آخر عمر با آن‌ها همراه باشد، پس برای کاهش احتمال خودکشی حتما باید اقدامات لازم و به موقع انجام گیرد.

احتمال خودکشی در چه کسانی بیشتر است ؟

برخی افراد به اشتباه فکر می‌کنند خودکشی پدیده‌ای غیرقابل پیش بینی است و آدم‌های خاصی تنها ممکن است دست به این کار بزنند. در حقیقت عموم جامعه خودکشی را اتفاقی غیر قابل پیشگیری می‌دانند و در نتیجه از اقدامات مراقبتی در این زمینه آگاهی ندارند. با شناخت علل خودکشی می‌توانید بهتر این فاجعه را پیش بینی کنید.

این در حالی است که بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که می‌توان بر اساس برخی ویژگی‌ها شخصیتی و ارزیابی روانی می‌توان افرادی را که با افکار مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و در معرض خودکشی هستند را تشخیص داد. در ادامه به مهم‌ترین مواردی که بیش از همه احتمال دارد دست به اقدامات خودآسیب رسان بزنند اشاره کرده‌ایم.

1- دچار بودن به اختلال افسردگی اساسی

افسردگی اساسی یکی از رایج‌ترین اختلالات روان شناختی است که به دلیل شیوع زیاد متخصصان به آن سرماخوردگی اختلالات روانی هم می‌گویند. افسردگی اساسی با غمگینی یا دلگیری ساده تفاوت دارد. کسانی که دچار این اختلال هستند حداقل به مدت دو هفته در اکثر اوقات روز خلق غمگین را تجربه می‌کنند و یا علائق خود را به مسائلی که قبلا برای‌شان جذاب بود، از دست می‌دهند. همچنین در این شرایط علائم دیگری نیز تجربه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد تغییراتی در خواب و اشتها، کاهش تمرکز، کندی روانی حرکتی، احساس گناه و درگیری با افکار مرگ و خودکشی اشاره کرد. برای آشنایی با انواع افسردگی کلیک کنید.

در حقیقت باید گفت که خودکشی یکی از علائم اصلی افسردگی است که در مبتلایان به نوع شدید این اختلال بیش از همه دیده می‌شود. در نتیجه اگر کسی دیگر انگیزه زندگی کردن ندارد، در مورد مرگ حرف می‌زند و یا سایر علائم افسردگی را از خود نشان می‌دهد باید هرچه زودتر از یک متخصص در زمینه سلامت روان نظیر روانشناس یا روان پزشک برای بهبود وضعیت خود کمک بگیرد. برای شناسایی علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

2- احتمال خودکشی در مبتلایان به اختلال سوء مصرف مواد

در بسیاری از موارد خودکشی نتیجه اوردوز با الکل یا مواد مخدر است. مسلما این اتفاق در کسانی که دچار اختلال سوء مصرف مواد هستند بیش از دیگران ممکن است اتفاق بیافتد. چرا که افراد در شرایطی که تحت تاثیر دارو، مواد یا الکل هستند قدرت قضاوت خود را از دست می‌دهند و در نتیجه ممکن است تصمیم‌های اشتباهی بگیرند. از همین رواحتمال دارد برای افزایش تاثیرات دارو یا رهایی از رنج‌های روزمره میزان دوز مصرف خود را تا مرز خطرناکی بالا ببرند و به این ترتیب به طور جدی به خود آسیب برسانند.

3- مبتلایان به برخی اختلالات شخصیتی

اختلالات شخصیتی، اختلال‌های مزمنی هستند که از سنین نوجوانی شکل می‌گیرند و به مرور زمان تشدید می‌شوند. در برخی از انواع اختلال‌های شخصیت نظیر اختلال مرزی و نمایشی خودکشی به میزان بیشتری نسبت به جمعیت عموم دیده می‌شود. برای مثال مبتلایان به اختلال مرزی، رفتارهای تکانشگری بالایی دارند. به این معنی که نمی‌توانند عواقب کارهای خود را در نظر بگیرند و اکثرا در لحظه بر اساس هیجانات خود عمل می‌کنند.

همین مسئله باعث می‌شود که هنگام تجربه احساسات ناخوشایند نظیر غم یا اضطراب واکنش‌های شدیدی از خود نشان دهند و به راه حل‌های آسیب رسانی روی بیاورند. خودکشی یا خودزنی از جمله اقدامات رایجی هستند که این افراد برای فرار از هیجانات آزار دهنده انجام می‌دهند.

4- احتمال خودکشی با وجود سابقه خودکشی در خانواده

خودکشی همانند هر رفتار دیگری می‌تواند از طریق فرایند همانندسازی و الگوبرداری از الگوهای مهم زندگی فراگرفته شود. از همین رو بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که نزدیکان‌شان سابقه خودکشی داشته‌اند، بیش از دیگران در معرض خطر خودکشی قرار دارند و ممکن است در پاسخ به اتفاقات ناگوار زندگی دست به این کار بزنند.

5- داشتن تجربیات آسیب زا نظیر تجاوز

یکی از عوامل مهم خطر که همواره در بحث خودکشی مطرح می‌شود؛ وجود تروما یا همان تجربیات بسیار آسیب زا در زندگی فرد است. در حقیقت شواهد نشان می‌دهد کسانی که در زندگی خود موضوعاتی نظیر خشونت، قتل، تجاوز یا هرگونه سوء استفاده جسمی و جنسی را تجربه کرده‌اند، بیش از دیگران دست به خودکشی می‌زنند. در نتیجه زمانی که افراد دچار این مشکلات می‌شوند، باید تحت مراقبت قرار گرفته و زیر نظر یک متخصص در حوزه سلامت روان در جهت بهبودی خود گام بردارند.

تست احتمال خودکشی

همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین پارامترهای تشخیص احتمال خودکشی، شناسایی بیماری افسردگی است. بنابراین در بسیاری از تست های مربوط به افسردگی، میزان احتمال به خودکشی سنجیده می‌شود. شما برای انجام تست های مربوطه می‌توانید همین الان بر تست افسردگی بک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره افسردگی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

احتمال خودکشی در مردان بیشتر است یا زنان؟

تحقیقات نشان می‌دهد با وجود اینکه زنان بیش از مردان دست به خودکشی می‌زنند، مردان 4 برابر بیشتر در پی این اقدام جان خود را از دست می‌دهند. چراکه مردان اغلب روش‌های خشن‌تری را برای خودکشی انتخاب می‌کنند و احتمال نجات آن‌ها پایین است.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: احتمال خودکشی در کدام افراد بیشتر است





:: برچسب‌ها: احتمال خودکشی در کدام افراد بیشتر است ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 31 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: